dinsdag 6 mei 2014

Projectweek alle kleuren

Hey allemaal, 

Zoals jullie wel weten, ben ik ondertussen terug in België. Maar ik heb nog enkele verhalen voor jullie.

Op Pasen ben ik met enkele bewoners van het guesthouse naar de mis geweest. Het was geen gewone mis, eerder een concert. Het was dan nog eens speciaal omdat het het eerste concert was sinds de kathedraal een basiliek geworden was. Tijdens het concert werd er ook gedanst.
Het was zeer leuk om eens mee te maken, ik vond het enkel jammer dat niet alles live gezongen werd.





Vanaf maandag startte ik met de voorbereidingen van de projectweek. De studenten logopedie en ergotherapie zochten nog enkele begeleiders tijdens hun spelweek. Aangezien ik nog tijd over had, wou ik hier zeker mijn schouders mee onder zetten. De themaweek heette 'Alle kleuren', het liedje van K3 zou dan ook het themalied van de week zijn.
Tijdens de spelweek zou er elke dag een workshop gegeven worden en een groot spel gespeeld worden. De kinderen konden kiezen uit de workshops: dans, drama, beeldende kunst en muziek.
Samen met Anna en Evelien bereidde ik de workshop muziek voor. We hadden heel wat in petto voor de kinderen, we hoopten dan ook dat het allemaal zou lukken.


Alle groepen werden met een kleur aangeduid.
De versiering in het lokaal duidde aan waar de kinderen naar toe moesten.

Op dinsdag begon de projectweek. Het was zeer slecht weer dus gingen we met de taxi naar de locatie. We oefenden nog snel onze intro en toen was het wachten op de kinderen. We dachten dat we om 8.30 zouden startten, maar we zagen niemand. Blijkbaar was er een miscommunicatie geweest. Om 9.00 stroomden de kinderen toe.
We stelden ons voor aan de kinderen en dansten samen ons themalied. Ik merkte dat de kinderen aanvankelijk heel stil waren, ik hoopte dan ook dat dat zou verbeteren wanneer ze in kleine groepjes zouden zijn.


Na de kennismaking werden de kinderen verdeeld in groepjes om de workshop te volgen. Wij hadden 10 kinderen die echt van musiceren hielden. Het was echt een droomgroep om mee samen te werken.
We deden nog enkele kennismakingsspelletjes om elkaar beter te leren kennen, want we zouden de hele week nauw moeten samenwerken.
Vervolgens startten we aan de workshop. We startten met enkele ritmeoefeningen: we klapten een ritme voor, de kinderen deden dit na. Een kind klapte een ritme voor, ...
Ons doel van de dag was een stukje bodypercussie aanleren en het ging veel beter dan verwacht.
Voor dat we het wisten, was de workshop voorbij en kregen de kinderen pauze. Ondertussen zetten we alles klaar voor het groot spel 'het piñataspel'.
De kinderen werden in 5 groepen verdeeld, elke groep kreeg zijn eigen kleur. Elke groep moest een spel gaan spelen bij één van de begeleiders, wanneer zij dit tot een goed einde brachten, kregen ze hier geld voor. Met dit geld konden de groepen een vakje op het speelveld gaan kopen. Hoe meer dat het vakje in het midden lag, hoe duurder het was. Aan het einde van het spel werden de piñata's boven het speelveld gehangen en kapot geslagen. De snoepjes werden over het bord verspreid en de kinderen sprongen er op af.
Het heeft ons enige moeite gekost om de kinderen op een afstand te houden. De enige oplossing was om met hen al te gaan eten terwijl de snoepjes verdeeld werden.
De kinderen kregen elke dag een warme maaltijd. Vandaag was het rijst met kip en bruine bonen.
Na het eten en het snoepen konden de kinderen met een glimlach naar huis terugkeren. 
Zelf waren we ook doodop.
Hinkelen tijdens het piñataspel


Woensdag - dag 2:
Tijdens de workshop leerden we de kinderen de cup song aan. Tijdens de slotshow op vrijdag wouden we de cup song met een zelfgemaakte tekst brengen. 
We hadden ons laten inspireren door dit filmpje.
Na de workshop speelden we enkele pleinspelen. Hiervoor hadden we de groep opgesplitst op vlak van leeftijd.



Op woensdag kwam ook het kinderjournaal langs. Zij brachten een korte samenvatting van onze projectweek. Hier kan je het filmpje zien. (doorspoelen naar 06.52)

We vonden dat we wel eens een extraatje verdient hadden, dus besloten we enkele dozen ijs te gaan halen. 

Donderdag startten we met het schrijven van de tekst. We hadden wel al enkele ideetjes, maar we wouden eigenlijk dat de kinderen zelf de tekst schreven. Hier is het resultaat.
Tijdens de projectweek 'alle kleuren' werkten we rond verdraagzaamheid. In de workshop muziek schreven de kinderen een andere tekst op de cupsong.
Hier zien jullie het laatste deel van het resultaat. 


Dit is een lied over verdraagzaamheid
Want wij willen elkaar niet kwijt.
We deden hier kunst, dans, drama en muziek 
en maakten veel plezier

Hier zijn wij lief
Wij pesten niet
Wij hebben respect voor elkaar
Bijten, krabben, vechten, schoppen, 
We gaan elkaar niet kloppen, 
We hebben respect voor elkaar
Voor elkaar
Voor elkaar
Wij hebben respect voor elkaar
Bijten, krabben, vechten, shoppen
We gaan elkaar niet kloppen, 
Wij hebben respect voor elkaar.

Vrijdag was het grote moment: de slotshow. Alle workshops brachten iets naar voor wat ze deze week geleerd en gemaakt hadden. Omdat we deze week rond verdraagzaamheid en gelijkheid gewerkt hebben, hadden we voor elk kind een t-shirt gemaakt. Op deze manier waren we allemaal gelijk.









Enkele filmpjes: 









Zo dit was onze themaweek.

Vele groetjes, 
Leen

P.S. Morgen komt mijn laatste blogberichtje ! 

1 opmerking:

  1. Ik heb al j foto's terug zitten kijken, superleuk! ik woon zelf in suriname en ikvind het heel leuk om te zien hoe andere mensen suriname ervaren!

    BeantwoordenVerwijderen